Cara Daftar Grab Food Rider Motor – Grabfood Registration

Grabfood ialah servis Grab untuk hantar makanan. Dikongsikan cara daftar grab food rider guna motosikal oleh grab food Malaysia ( grab foo...

Home » , » Cara pengiraan insentif pemandu Grab oleh Grabcar Malaysia

Cara pengiraan insentif pemandu Grab oleh Grabcar Malaysia

Memang telah ramai pemandu Grabcar dan driver indriver di Malaysia ini dan bilangannya semakin bertambah setiap hari kerana grabcar driver registration sangat lah mudah malah percuma lagi. Jika anda tercari-cari jawapan kepada how to become grabcar driver malaysia, anda telah terjumpa blog yang berkongsi tentang grabcar driver registration. Untuk lebih memahami cara pengiraan insentif pemandu Grab oleh Grabcar Malaysia, eloklah anda mempunyai akaun sebagai pemandu Grabcar dahulu. Pendaftaran sebagai pemandu Grabcar di sangat mudah, boleh buat secara online sahaja dan percuma.



Setelah anda mendaftar sebagai pemandu Grabcar, ada pelbagai cara yang dikategori untuk anda mendapat pendapatan secara sampingan atau fulltime melalui driver grabcar ini. Satunya dah ramai driver Grab masuk kategori ini ialah menjana pendapatan melalui tambang Grab. Simple sahaja. Ambil rider dan dapatkan bayaran tambang. Settle. Tetapi ada satu lagi cara yang memang mengutungkan tetapi kerjaya lebih mudah iaitu menjana pendapatan daripada insentif sebagai pemandu Grabcar. Bagaimana tu? Ini yang cuba saya terangkan di dalam post kali ini.

Cara pengiraan insentif pemandu Grab oleh Grabcar Malaysia


Cara pengiraan insentif pemandu Grab oleh Grabcar Malaysia adalah berbeza untuk 2 kategori iaitu:

1. Grab Ambassador


Ini hanyalah sebagai contoh kerana jadual pengiraan insentif ni berbeza setiap minggu dan jadual ini hanyalah untuk Program Grab Ambassador sahaja.

Cuba perhatikan jadual di atas untuk anda lebih memahami pengiraan Grab Ambassador. Sebagai contoh, jika anda buat trip hari Selasa pada pukul 7-8 ( orang panggil blok waktu) dan masa ini di namakan Mega Peak ( bayaran paling tinggi oleh Grab kepada driver ).



Rujuk jadual pengiraan insentif grab ni pula. Contohnya jika anda buat 3 trips dalam blok jam 7-8 pagi hari Selasa ( Mega Peak ), pendapatan bersih anda dapat sejam tu ialah rm48. Katakan:

1 trip fare rm10.
3 trips = rm10x3 = rm30
Tambah nilai ( kasar ) oleh Grab = rm30 ( duit ini di berikan oleh Grab )
Jadi, total jaminan kasar ( income kasar sebelum tolak 20% yang grab ambil ) = rm30+rm30=rm60
20% grab ambil = 20% / rm60 = rm12
Income bersih untuk 3 trip ( satu trip rm10 ) = rm60-rm12 = rm48!

Itulah cara pengiraan insentif untuk Grab ambassador.

Syarat untuk insentif Grab Ambassador


Walaubagaimanapun, terdapat syarat-syarat yang anda kena patuhi untuk mendapat insentif grab ini. Syarat-syarat yang grab tetapkan untuk insentif ambassador adalah:

Acceptance rate min 85%
50% mesti pick up dari kawasan sibuk Grab Malaysia
4.7 star rating ke atas (update 19/04/2017)
Cancellation rate max 10%
Amacam, ada berani ke? bagi saya kalau buat full time memang boleh untuk kejar waktu pagi-pagi di lokasi sibuk yang di tetapkan. Kalau tak memenuhi syarat insentif yang di tetapkan, anda tak akan dapat bayaran insentif seperti di dalam jadual di atas. Bayaran insentif ini adalah seminggu sekali akan di masukkan ke dalam credit dalam app grab driver anda.

2. Program Grap-Pro


Cara pengiraan insentif untuk program Grab-pro ni sama dengan pengiraan incentif grab ambassador kecuali nilainya sahaja berubaha ( tak sama ) di mana grab ambassador lebih tinggi dari grab-pro driver. Korang boleh rujuk kepada jadual di bawah untuk pengiraan insetif Grab-Pro.


jadual incentif grab pro
Cara pengiraan insetif untuk pemandu grab pro adalah sama dengan pengiraan insetig grab ambassador kecuali nilainya sahaja berlainan dan sudah tentukan insetif grab ambassador lebih tinggi.
cara kira insentif grab pro

Syarat untuk insentif Grab Pro

Acceptance rate min 88% ( ini yang berbeza dengan grab ambassador)
50% mesti pick up dari kawasan sibuk Grab Malaysia
4.4 star rating ke atas (update 19/04/2017)
Cancellation rate max 10%

3. Program Grab Flexi


Program Grab Flexi ni sesuai untuk driver grab yang hanya ingin dapat income daripada tambang sahaja. Mereka tidak kisah tentang acceptance rate dan cancellation rate, buzy area dan sebagainya, Part time ramai masuk dalam kategori ni. Jadual pendapatan seperti berikut:

Min tambang di jamin rm5 setaip masa. Jika driver membuat min 50 trips dalam seminggu, jaminan tambang rm6 setiap trip di jamin oleh Grab.

Ini hal tentang insetif yang driver kena tahu. Nak drive kena ada strategi dan strategi kena bergantung kepada keadaan anda sendiri, anda yang tentukan sabab hanya anda tahu masa yang anda ada dan keupayaan anda untuk online app Grab Driver ni. Jika korang nak masuk grab ambassador, korang kena uninstall app uber driver baru boleh jadi grab ambassador. Kalau tidak jangan mimpilah ya. Jika korang bukan grab ambassador dan masih main insetif, korang secara auto masuk grab pro. Dapat juga insetif ni tetapi kurang dari ambassador.

Anda juga kena ingat, busy area ni kawasan yang sibuk dan biasanya high trafik. Hanya lokasi-lokasi tertentu sahaja di kelaskan sebagai busy area grab. Anda kena pick up dalam kawasan ni sebanyak 50% setaip minggu untuk melayakkan anda dapat insetif ambassador atau grab pro.

Jika korang hanya nakkan duit dari tambang sahaja, maka korang masuk dalam kategori grab flexi. Drive ikut suka bila nak drive tetapi saya nasihatkan habiskan 50trips seminggu barulah boleh dapat jaminan tambang rm6 per trips.


Terima kasih kerana membaca Cara pengiraan insentif pemandu Grab oleh Grabcar Malaysia.

« Previous
« Prev Post
Next »
Next Post »

Tips Berkaitan



40 komen:

  1. Apa no tuan, saya nak tanya pasal insentif ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. tuan boleh baca info kat sini: http://ubergrabcar.blogspot.my/2017/01/cara-pengiraan-insentif-pemandu-grab.html

      Padam
  2. Assalamualaikum tuan, sy ada 1 soalan.Sy baru 2 hari mula sbg grab driver. Maksudnya sy bermula sbg Grab Flexi.Tapi sy jaga Acceptance Rate 90%,Cancelation Rate 3% dan sy hanya drive di kawasan busy area shja.Target sy nk jadi Grab Pro. Soalannya, adakah sy perlu tunggu selama seminggu dari tarikh sy mula memandu, sebelum dpt upgrade dari Flexi kepada Pro? Sebab sy nak kejar incentive sbg Grab Pro. Mohon pencerahan ye. Terima Kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya tuan, setaip minggu grab akan semak.

      Padam
  3. Tanpa Nama31 Julai, 2017

    Slm tuan, saya dah drive seminggu pastusaya call cs tanya saya punya taraf dah grab pro. Cuma dkt sini saya heran, insentif celah mana grab baya? Saya drive grab hari ni tgk x ad pulak insentif di masukkkan dlm wallet..so mcm mana grab bg ni?

    BalasPadam
  4. Mcm mna pula kira ar n cr utk cover balik.. Heheh

    BalasPadam
  5. Saya ada kerita tp yg tahun 2006..macmana kalau saya nk sewa kerita drp pihak Grab dan sewa bulanan berapa.saya bermunat nak buat secara fulltime minta pencerahan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 2006 tak lepas tuan. Boleh hubungi hq grab utk sewa kereta ( biasanya penuh dan q panjang ). Grab: 03-7964 5000 / 1300-80-5858

      Padam
  6. Salam ncik. Saya newbie as part time grab driver.
    Saya nak tanya. Saya tgk weekly review saya under programe pro. Earning saya 0.00. Maksudnya ni grab tak bagi saya langsung ke duit selain dari fare yg saya dapat? Tapi apa yg saya baca, grab bukankah kasi rm5 per trip?

    BalasPadam
    Balasan
    1. taun tak dapat apa2 tu. rm5 per trip bukan semua org dapat, promo tu dari masa ke masa.

      Padam
  7. salam tuan nak tanya...klau sy pernah claim untuk insyuran kereta atas sbb tlnggr besi dan trkne kreta..adakah sy masih blh mnjd pemandu grab

    BalasPadam
  8. tuan boleh bagi recommedation kalu sya berminat nak buat grab flexi.. jana income sampingan. lokasi saya di kuala terengganu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. recomandation mana tu tu tuan? Jenis kereta ke apa?

      Padam
    2. means komen dari segi sambutan permintaan grab car di kuala terengganu

      Padam
  9. Saya nak batal kan GA. Tukar balik grab flexi..

    BalasPadam
  10. Boleh saya tahu bilangan driver grabcar di malaysia?

    BalasPadam
  11. untuk permulaan. berapa jam sehari kena lakukan perjalanan untuk dapat insentif tinggi mcm grab ambassador tu

    BalasPadam
  12. saya ada call grab help centre nk tanya pasal insentif...operator grab bg tau bahawa,komisen yg grab ambil hanya melibatkan kutipan dr pelanggan shj,tidak melibatkan insentif dr grab...

    contoh pengiraan dr operator grab berkenaan...

    kutipan rm 30 ( 3 trip dlm jam berkenaan )
    insentif grab rm 48 ( dlm jam berkenaan )

    komisen 20% dari rm 30 shj ( rm 6 )

    jadi pendapatan dlm jam berkenaan

    ( rm 30-rm 6 = rm 24 )
    rm 24 + rm 48 = rm 72( income bersih )

    mohon pencerahan,betul ka pengiraan begini ( operator grab ) atau seperti pengiraan tn di atas

    sekian

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku kira mcm ni juga..tapi xdpt insentif pon minggu lepas..buat peak hour lak tu..huhu..lekat dlam jem..tp habuk xdpat minggu ni punya statement..korang dapar tak?

      Padam
  13. Saya amat x berpuas hati di sebab kan job lock Ar sy turun dan x mendapat insentif.. Saya dh maklum dgn Hq tetang masalah job lock.. Pada saat akhir job lock selau dtg.. Menyebab kan Ar turun dgn mendadak.. Tp nk bg naik Ar 0.01.. Kami bukan kerbau atau robot yg blh berkerja 24 jam.. Saya amat x berpuas hati satu job saya buat naik 0.01.. Bayang kan kalau Ar kurang 85.0 (80.0) saya nk cari sekurang2 50 trip saat akhir.. Sedang kan saya separuh mati nk dpt kan job.. Sehari saya mampu dpt paling bnyk 23 job.. Ada ka pihak grab sengaja.. Memberi job lock.. Untuk mengelak pembayaran insentif.. Saya tahu juga kelayakan 2 untuk mendapat kan insentif.. Tp dpt pin hantu pin lock amat kami kesali..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tuan boleh majukan komen melalui app ke grab hq

      Padam
    2. Betul tu.. trip pertama elok je fare rm5 tapi trip kedua terus meletup fare... Kekadang Ada jg sy terfikir mcm pihak grab sengaja xnk bayar incentive. Lepas tu dlm sehari nk dptkan 10 job pun susah... Kalo buat compliant adakah pihak grab mendengar atau mengambil tindakan???

      Padam
    3. tak betul, hanya kebetulan sahaja.

      Padam
  14. tuan nak tnya..bila Grab akan creditkan duit insentive yang kita perolehi ya atau ada hari tertentu grab akan creditkan

    BalasPadam
    Balasan
    1. setiap hari rabu, setiap minggu

      Padam
  15. Tanpa Nama12 Mei, 2018

    Klu dah tersilap daftar kawasan grab bole batal n daftar semula?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh tukar lokasi memandu melalui app grab driver

      Padam
  16. Flexi or Grab Ambassador better if i only drive at night time on weekday as parttime and full time on sunday whole day ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. as partime, flexi suitable. Ambassador closed for new application.

      Padam
    2. Salam admin. Mcm mana nak join program grab flexi? Ke memang lepas sahaja daftar grab automatik terus masuk grab flexi?

      Padam
  17. Tanpa Nama16 Julai, 2018

    Saya baru sahaja daftar sebagai driver grab. Saya nak tanya,kita boleh terus pick up rider or ada apa2 yang perlu kita buat? Contoh mcm dlm akaun perlu ad kredit ke apa ke.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, kalau saya daftarkan driver baru, saya akan bagi panduan nak start dan juga group support wasap.

      Padam
  18. macam mana dengan perjalanan jauh lebih 50km ?

    BalasPadam
  19. Salam admin..nk Tanya ckit,income grab ni kena declare kt LHDN tak

    BalasPadam
    Balasan
    1. setiap income dari apa2 pekerjaaan pun kena declare tetapi ramai yg tak declare

      Padam