Cara Daftar Grab Food Rider Motor – Grabfood Registration

Grabfood ialah servis Grab untuk hantar makanan. Dikongsikan cara daftar grab food rider guna motosikal oleh grab food Malaysia ( grab foo...

Home » » Payment Uber - tunai, kredit kad dan bayaran tol

Payment Uber - tunai, kredit kad dan bayaran tol

Macam mana dengan pengalaman korang bawak kereta jadi pemandu Uber, ok ke tak ok? Ke masih blurr lagih lokasi mana nak pick up penumpang. Ini semua akan korang tahu setelah korang dah biasa pick up dan drop off penumpang. Bila dah biasa, korang akan tahu kat mana biasanya penumpang akan tunggu kalau korang pick up kat satu-satu kondo ( contohnya ). Kalau pick up kat tempat tinggal ni leceh sikit, sebab ada penumpang yang minta pemandu uber ambil betul-betul dekat blok dia, bukannya dekat guard.


Kalau pick up dekat shoping mall, staedy. Dah tahu dah pintu mana penumpang kana tunggu. Takkan kita nak ambil dalam mall kan. Mesti lah kat pintu masuk mall tersebut. Ini boleh mempercepatkan perjalanan korang kerana selagi enjin hidup, selagi itu minyak kereta bergerak. Ini semuanya kos ni untuk seorang pemandu Uber.

Dan kalau belum daftar sebagai pemandu Uber, silakan daftar secara online.

Panduan daftar online pemandu uber

Payment Uber - tunai, kredit kad dan bayaran tol


Mungkin ada yang baru masih tertanya tanya tetang bayaran Uber ni. Tunai ke kredit kad. Macam ni. Untuk Uber, kalau penumpang bayar tunai, kita ambil dan ini yang terbaik untuk kita sebab kita ada tunai untuk isi minyak dan sebagainya. Seeloknya kalau nak isi minyak, gunalah kredit kad sebab kita boleh hutang dulu denga kredit dan bayar kemudian. Ini yang biasa saya buat. Kalau korang takde kredit kad tuh, kena la apply satu. Saya cadangkan Hong Leong Wise sebab cash rebat dia 10%. Banyak tu. Maksudnya, kalau isi minyak rm500 sebulan, korang hanya bayar rm450 sahaja.



Kalau penumpang bayar guna kredit kad, ada di tunjukkan dalam app uber driver. Pada minggu berikutnya, bayaran dengan kredit kad ini akan di masukkan ke  dalamakaun bank korang. Tak perlu risau cuma bayaran tu delay seminggu sahaja berbanding dengan bayaran tunai.

Dari segi pendapatan sebagau pemandu uber, sama ada bayaran secara tunai atau kredit kad, kadarnya sama sahaja. Yang berbeza cuma kalau bayaran tunai anda boleh terus ambil dan kalau bayaran kredit kad, selepas seminggu baru masuk akaun bank anda. Daripada bayaran kredit kad inilah pihak Uber akan mengambil yuran 20% yang di kenakan tu sebab korang telah ambil tunai sepenuhnya dari penumpang.


Masih keliru tentang payment uber ni, sila tulis kat ruang komen.



Terima kasih kerana membaca Payment Uber - tunai, kredit kad dan bayaran tol.

« Previous
« Prev Post
Next »
Next Post »

Tips Berkaitan



36 komen:

  1. Nak tanya.. uber fee tu .. klu tak ada duit dlm acc kite .. mcm mne die nak ambil duit uber fee tu

    BalasPadam
  2. Nak tanya.. uber fee tu .. klu tak ada duit dlm acc kite .. mcm mne die nak ambil duit uber fee tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kebiasaannya, akan ada yang bayar guna kredit kad.

      Kalau berlaku juga kes macam ni, saya fikir ( ini pendapat saya sahaja ) akaun kita akan jadi negatif dan setelah ada bayaran menggunakan cc, uber akan tolak balik.

      Padam
  3. boleh x kalau kita pilih untuk cc trip?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kita sebagai driver tidak boleh memilih cara bayaran. Sebagai rider boleh pilih nak bayar guna cash atau cc.

      Padam
  4. Uber akan potong dr cc sahaja ke atau dr akaun bank? Contoh rider yg byr cc tak byk dan amaun collect cash lg byk..adekah uber akan potong dr akaun kita..atau kita kena buat payment lain utk byr kpda uber..

    BalasPadam
    Balasan
    1. uber tak akan potong dari acc ban kita. Uber hanya potong dari income uber sahaja

      Padam
    2. Tanpa Nama06 April, 2017

      potong dari income uber itu maksud nya apa?

      Padam
    3. dari tambang yg di bayar oleh rider uber.

      Padam
  5. Jadi, kalau guna kad, uber amik 20%.. Kalau rider guna cash?, driver ambil semua cash tu ke camne?, atau kena bayar balik kt uber?..mohon pencerahan, tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. utk bayaran guna cash, semua driver akan simpan. Uber akan ambil balik 25% daripada bayaran rider seterusnya yg guna kad.

      Padam
  6. hai..saya nak tnya yang pembayaran kad tu kan driver kene tggu seminggu...adakah ia akan automatik masuk ke akaun bank kita atau macam mana ya??

    BalasPadam
  7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  8. Hi. sya dah bwak uber dalam 3 bulan ni dan x pernah dibayar oleh uber jika passanger mengunakan kad kredit. Kenapa ya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tuan belum masukkan no acc bank lagi tu. Sila kemaskini di sini tuan: http://vault.uber.com
      (Update your bank account here)

      Padam
  9. Tanpa Nama09 Jun, 2017

    dulu sy buat uber n lps tu dah lama xbuat..ada baki uber fees yg perlu saya bayar kepada uber..skrg saya install balik app tapi x blh log in and account block..mcm mana nak buat bayaran tertunggak tersebut utk sy guna balik uber?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tuan boleh chat dgn cs uber di https://v2.zopim.com/widget/popout.html?key=4PTbOyt6T1MwxKf6N78TWeT4kmnkJROd 10am-6pm

      Padam
  10. Tanpa Nama05 Julai, 2017

    sy nk tany,knape minggu ni permintaan uber yg sy dpt semua guna kad?dan menunggu lama utk terima permintaan..bila dpt mesti guna kad..

    BalasPadam
  11. salam tuan. andaikata dalam tempoh dua bulan, semua rider membayar cash dan tiada yang mgunakan cc dlm tempoh tersebut . adakah driver perlu membuat bayaran balik 20% hasil keuntungan dalam tempoh tersebut kepada pihak uber?

    BalasPadam
    Balasan
    1. 25% tu, uber akan pastikan tuan akan terima rider bayar kad.

      Padam
  12. Tanpa Nama25 Julai, 2017

    hari apa uber akan bayar kepada driver ?

    BalasPadam
  13. Bayaran yg kite kena mintak penumpang dekat mana? Sy asik dpt Rm1 lebih...je

    BalasPadam
  14. Estimated payout??
    Cash collected??

    BalasPadam
  15. nk tya kadang rider ni request jrak yg xsampai 1km..pastu drop buat cash a collect tp dpt 0.00 ..yg ni mcm mna??

    BalasPadam
  16. Salam tuan, ikutkan 3minggu dah saya bawa uber. Saya masih lagi tak faham tentang uber fee. bagaimana pihak uber terima duit jika rider guna cash. sebagai contoh total tambang rm10. uber akan ambil 25% dari total payment(maksudnya ditolak siap jika tgk history). so total yang kita dapat(cash collected) adalah rm7.50. rm2.50 (25%) uber akan ambil dari total payment kan? so bagaimana uber terima duit dari uber fee tu? adakah

    BalasPadam
  17. ikutkan satu mingga total uber fee saya rm118.30. adakah saya berhutang dgn uber ataupun sudah ditolak siap2. jika dikutkan 3 minggu total uber fee saya rm3++. so macammana? boleh terangkan secara detail supya saya lebih faham

    BalasPadam
    Balasan
    1. setiap minggu akan keluar penyata, kat sini uber akan seimbangkan acc.

      Padam
  18. Salam tuan, saya nak tanya ttg uber ni.. Knp vehicle saya tidak boleh operate di KL. Tp sebelum ni saya ad amik rider di perak.. Mohon perkongsian jika ada tuanx.

    BalasPadam
    Balasan
    1. akaun tuan mungkin utk perak sahaja ( ipoh ). Bandar lain tuan kena daftar lain.

      Padam
  19. sy nak tnya. yg bhgian invois kat uber tu itu apa.. sbb xpham tengok bhgian penyata dia bila di download.

    BalasPadam