Cara Daftar Grab Food Rider Motor – Grabfood Registration

Grabfood ialah servis Grab untuk hantar makanan. Dikongsikan cara daftar grab food rider guna motosikal oleh grab food Malaysia ( grab foo...

Home » , , » Cara tambah nama authorised driver untuk daftar Grab

Cara tambah nama authorised driver untuk daftar Grab

Untuk jadi pemandu Grab tak semestinya kereta yang nak di gunakan buat grab adalah kereta kita sendiri. Kereta mak ayah, kawan-kawan atau adik beradik pun boleh di gunakan. Malah satu kereta boleh di gunakan oleh ramai pemandu grab. Syaratnya, semua nama driver ada di dalam cover note insuran untuk daftar grab. Maksudnya, nama-nama yang nak guna kereta tersebut untuk buat grab mestilah tercatit di dalam cover note insuran sebagai authorised driver.

Ini penting supaya insuran tu boleh melindungi driver tersebut jika berlaku kemalangan. Jika di dalam insuran di tulis " All driver ", maknya semua driver boleh guna kereta tersebut dengan memberikan surat kebenaran yang di tulisan oleh owner kepada grab semasa daftar sebagai pemandu grab. Di dalam surat tersebut di nyatakan nama yang nak guna kereta tersebut untuk buat grab. Mudah kan untuk jadi pemandu Grab sebab tak ada kereta pun masih boleh buat grab.

Cara tambah nama authorised driver untuk daftar Grab


Bagaimana kalau nama tak ada dalam cover note insuran kereta yang nak di daftarkan sebagai kenderaan grab? Biasanya ada dua nama yang di daftarkan iaitu suami dan isteri. Jika anak mereka nak guna kereta tersebut, nama anak boleh di tambah ke dalam insuran dengan bayaran hanya rm10 kepada pihak insuran.

cover note insuran kereta


Contohnya, jika insuran kereta tersebut ialah Zurich. Maka owner kena pergi ke ejen/pejabat Zurich untuk buat penambahan nama driver dengan bayaran rm10. Satu dokumen yang di namakan " endorsement " akan di berikan.

Dokumen ini menyatakan bahaya driver ini adalah authorised driver kepada kereta tersebut. Endorsement dan cover note asal ( yang tiada nama driver ) hendaklah di berikan semasa proses mendaftar sebagai pemandu grab sama ada tanpa pergi ke hq atau kena pergi ke hq ( ada 3 cara untuk daftar pemandu grab dan yang paling mudah ialah daftar pemandu Grab tanpa perlu ke hq ).

Itu sahaja, paling cepat endorsement jika hard copy ( yang di print ) susah atau lambat nak dapat.



Terima kasih kerana membaca Cara tambah nama authorised driver untuk daftar Grab.

« Previous
« Prev Post
Next »
Next Post »

Tips Berkaitan



33 komen:

  1. saya nak tanya... ayah saya nak guna kereta saya utk buat grab.. dlm cover note xde name die sbb sy buat insurans utk unnamed driver under allianz insurance.. sy ada buat authorization letter. tp bila ayah submit application kene reject... adakah saya masih perlu buat endorsement?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya kena b uat endorsement sebab unnamed driver bukan all driver.

      Padam
    2. hai, bagaimana cara nak buat endorsement ya

      Padam
  2. kalau insurans third party macam mana ye?

    BalasPadam
  3. Salam, ada sedikit soalan. Adakah pemilik covernote sendiri kena pergi ke pusat insurance utk buat endorsement ?

    BalasPadam
  4. tak semestinya, kena tanya pihak insuran utk kepastian

    BalasPadam
  5. Assalam admin..saya ingin buat grap tapi bukan guna kereta saya,tapi kereta adik saya..soklan saya,bolh ke kira nyer saya buat grap tersebut guna kereta adik tanpa ada sebarang dokumen...

    BalasPadam
    Balasan
    1. nama tuan kena ada dlm insuran kereta tersebut

      Padam
  6. Assalamualaikum admin. Saya ada masakah sikit. Citera dia Saya nak buat grab menggunakan kereta ayah saya. Cover note insurance ayah sya adalah utk any authorize driver. Dan tiada nama sya. Bila ayah sya hubungi syarikat insurans utk tambah nama sya. Mereka kata tambah nama utk tujuan grab nk kene ambik insuran baru dengan mereka. Harga dlm RM289+. Ada kah ini mmg wajib atau kelentong/pusing agent insuran tu sahaja?

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul, kena upgarde insuran kepada ehailing insuran, ada tambahan bayaran. Utk any authorize driver, tak perlu tambah nama. Hanya buat surat kebenaran sahaja tetapi insuran kena tambah ehailing.

      Padam
    2. Surat kebenaran kena buat sendiri @ ada form yg kena isi. Sy tak ambil insuran tahunan....sy ambil harian. Boleh ke...??

      Padam
    3. surat kebenaran buat sendiri, insuran tahunan ada untuk buat Grab sahaja. Boleh apply ikut app

      Padam
  7. admin nak tanya apabila upgrade kpd ehailing insuran, dlm polisi ehailing tu perlukah ada nama pemandu grab sedangkan kereta itu ats nama owner. kereta adalah yang disewa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. perlu ada nama driver atau ' all driver ' pun boleh, perlukan surat kebenaran utk ' all driver '.

      Padam
  8. Ade contoh surat tu tak

    BalasPadam
    Balasan
    1. https://drive.google.com/file/d/1ROW8XgmpruRu0HMyoP2aSmSlrLPC4DdT/view

      Padam
  9. Ada contoh surat kebenaran tu tak

    BalasPadam
    Balasan
    1. https://drive.google.com/file/d/1ROW8XgmpruRu0HMyoP2aSmSlrLPC4DdT/view

      Padam
    2. Haii admin boleh send balik cth surat kebenaran utk yg insurans premium all rider

      Padam
  10. Jika kereta pemilik nya adalah syarikat adik saya bagaimana admin ?

    BalasPadam
  11. Hi admin, nak tanya, saya dh submit application form untuk rider grabfood tapi application sy masih belum lulus sbb dia email saya untuk mntak endorsement letter tapi cover note insurance sy tu dh tulis cover all rider. so mcm mne ye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. all rider, kena nama siapa rider tu

      Padam
  12. ni semua undang2 kerajaan buat nak bagi menyusahkan rakyat marhaen...kena ambik itu ambik ini bayar itu bayar ini...kalau Rakyat marhaen kaya dorang tak buat la e-hailing ni cari duit tepi...kerejaan hanya pentingkan masuk duit kat dorang .dorang tak kaji kos maintenance rakyat macam mana..dengan minyak naik harga....ini la akibat bila kita tersalah pilih peminpim...siapa buat undang2 ni???

    BalasPadam
  13. Tanpa Nama21 Jun, 2022

    Kalau xde acc bank,boleh buat grab ke

    BalasPadam
  14. Macam mana nak daftar ya? Boleh dapat kan contact number tak? Saya memang berminat nak buat grab tapi takda kereta

    BalasPadam
  15. Tanpa Nama26 Mei, 2023

    boleh pakai kereta syarikat tak untuk buat grab

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanpa Nama16 Jun, 2023

      Tak boleh hanya kenderaan sendiri sahaja

      Padam
    2. boleh, kena ada surat

      Padam
  16. Tanpa Nama16 Ogos, 2023

    Soalannya saya sedia ada id driver berdaftar, boleh kah saya daftar 1 lagi kenderaan di mana saya blh guna kereta di antara keduanya pada bila masa bergantung pada waktu kesesuaian.??

    BalasPadam